Markedstest av oppdrettet torsk i det spanske restaurantsegmentet
Research report
![Thumbnail](/nofima-xmlui/bitstream/handle/11250/282707/Rapport%2b04-2004%2bMarkedstest%2bav%2boppdrettet%2btorsk%2bi%2bdet%2bspanske%2brestaurantsegmentet.pdf.jpg?sequence=6&isAllowed=y)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/282707Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Nofima rapportserie [1067]
- Publikasjoner fra CRIStin [2518]
Originalversjon
Nofima rapportserie. 36 p. Nofima AS (tidligere Fiskeriforskning), 2004Sammendrag
Denne rapporten beskriver resultatene av en markedstest av oppdrettstorsk gjort hos ca 30 spanske kjøkkensjefer i november 2003. Eksportutvalget for fisk var oppdragsgiver og samarbeidspartner i studien. Resultatene foreligger i form av spørreskjema og intervju. Hovedkonklusjonen er at fersk oppdrettstorsk som produkt synes å ha store muligheter i det lavere og midlere restaurantsjikt samt som hverdagsmat. Våre informanter i Spania tilhørte i de aller fleste tilfeller den gastronomiske elite, og oppdrettstfisk generelt synes å ha liten plass i disses kjøkken. På tross av dette ble oppdrettsfisken vurdert som et godt (til dels meget godt) produkt. Ved en eventuell markedsføring av torsk i Spania møter man på en betydelig utfordring når det gjelder navnevalg. Torsk heter bacalao på spansk, men ordet bacalao synes å være svært sterkt assosisert med fullsaltet fisk, saltfisk.
Beskrivelse
-