Markedstest av oppdrettet torsk i det spanske restaurantsegmentet
Research report
Date
2004Metadata
Show full item recordCollections
- Nofima rapportserie [1061]
- Publikasjoner fra CRIStin [2488]
Original version
Nofima rapportserie. 36 p. Nofima AS (tidligere Fiskeriforskning), 2004Abstract
Denne rapporten beskriver resultatene av en markedstest av oppdrettstorsk gjort hos ca 30 spanske kjøkkensjefer i november 2003. Eksportutvalget for fisk var oppdragsgiver og samarbeidspartner i studien. Resultatene foreligger i form av spørreskjema og intervju. Hovedkonklusjonen er at fersk oppdrettstorsk som produkt synes å ha store muligheter i det lavere og midlere restaurantsjikt samt som hverdagsmat. Våre informanter i Spania tilhørte i de aller fleste tilfeller den gastronomiske elite, og oppdrettstfisk generelt synes å ha liten plass i disses kjøkken. På tross av dette ble oppdrettsfisken vurdert som et godt (til dels meget godt) produkt. Ved en eventuell markedsføring av torsk i Spania møter man på en betydelig utfordring når det gjelder navnevalg. Torsk heter bacalao på spansk, men ordet bacalao synes å være svært sterkt assosisert med fullsaltet fisk, saltfisk.
Description
-