Strukturendringer i kystflåten – hvordan, hvorfor og konsekvenser
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3054123Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [1456]
- Publikasjoner fra CRIStin [2533]
Originalversjon
Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi. 2023, 33 (1), 1-21.Sammendrag
Norske fangstreguleringer har lange tradisjoner for å dele fartøygruppene inn etter fartøystørrelse. Tidligere var dette først og fremst viktig for å unngå konflikter på fiskefeltet. Ved innføring av totalkvoter og fartøykvoter ble fartøyets lengde en viktig parameter for å fordele kvoter mellom fartøygrupper. Restriksjoner på fartøyets lengde begrenser imidlertid mulighetene for innovasjon og effektivitet i fiske. I denne artikkelen studeres hva som skjedde når myndighetene endret størrelsesmålet fra fartøylengde til lasteromsvolum blant de lengste fartøyene i kystfiskeflåten. Strukturendringer i kystflåten – hvordan, hvorfor og konsekvenser