Muligheter for norsk sjømat som råstoff til sushi
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/284315Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Nofima rapportserie [1060]
- Publikasjoner fra CRIStin [2481]
Originalversjon
Nofima rapportserie. 43 p. Nofima, 2013Sammendrag
Markedet for sushi er stort, variert og fortsatt i stor vekst. Bare i Paris er det i dag over 1.400 sushirestauranter. De tre markedene vi har undersøkt er Norge, Frankrike og Tyskland. Sammenligner man de tre markedene er det i stor grad de samme segmentene som går igjen, men med en del forskjeller og viktige nyanser. Viktige faktorer er pris kontra ferskhet og spiseopplevelse. Vi ser et stort potensiale for norske arter i sushi både nasjonalt og internasjonalt. Særlig i kvalitetsbevisste markeder som Frankrike og i Norge. Utfordringer rundt prisøkning på asiatiske varer, lang leveringstid, usikker dokumentasjon og frysekvalitet, kontinuerlig fornying og dårlig tilgang på kuttere gir åpning for norske produsenter.Rapporten anbefaler å tenke gjennom en strategi før man kaster seg ut i sushiproduksjon. Lag en historie rundt norske råvarer og vær sikker på å levere kvalitet, kontinuitet og fleksibilitet. Bruk dokumentasjon som bærekraft, opphav, fangstsertifikater, arbeidsforhold, hygiene etc. som salgsargumenter. Selv om eksport gir muligheter for store volum må hjemmemarkedet ikke undervurderes. Sushi is a growing international foodtrend. The rappid expansion has led to challenges both in the marketplace regarding supply of rawmaterial, relevant documentation round tracability, sustainability, hygiene etc. Futher there is challenges in accessibility of cutters, getting new consumers and keeping the old create a demand for continuous renewal of recipes. This opens opportunities for the Norwegian industry if they manage to supply the necessary quality both within product and service.
Beskrivelse
-