En dagligvareaktørs oppfatning av konserveringsmetoder for laks – En eksplorativ undersøkelse om tint laks i Japan
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2833379Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Nofima rapportserie [1082]
- Publikasjoner fra CRIStin [2567]
Sammendrag
I 2020 ble over 200 000 tonn med laks eksportert med fly fra Norge. Når laks fraktes med fly, utgjør distribusjonen majoriteten av klimautslippet i hele laksens livssyklus. For å gjøre laks mer miljømessig bærekraftig bør man vurdere hvilke metoder man kan anvende for å redusere miljøbelastningen under distribusjon. Målsettingen med dette prosjektet var å få kunnskap om hvordan en aktør i et større flyfraktmarked for norsk laks oppfattet mulighetene for en overgang fra fersk flyfraktet laks, til tint laks som fraktes fryst på båt til markedet. Japan ble valgt ettersom dette er det største markedet for flyfraktet laks fra Norge i volum, samt at Japan er enkeltmarkedet med høyest totalt CO2-utslipp fra flyfrakt. Resultatene viser at det finnes både utfordringer og muligheter for å erstatte fersk med tint laks i Japan. Høy preferanse for fersk laks, lite fokus på CO2-avtrykk blant forbrukere og lavere betalingsvilje for tint versus fersk ble nevnt som barrierer. Erfaring med å spise tint fisk (f.eks. tunfisk), mindre matsvinn for fryst og tint laks, samt bedre fryse- og tineteknologi utgjør muligheter. Den japanske aktøren mente det vil være vanskelig å erstatte all fersk laks med tint laks, men at det burde være mulig å erstatte noe om pris og kvalitet var tilfredsstillende. When salmon are transported by plane, distribution accounts for the majority of emissions throughout the salmon's life cycle. The aim of this project was to gain knowledge about how a retailer in a major airfreight market (Japan) perceived the possibility of a transition from fresh airfreighted salmon to defrosted salmon transported frozen by boat. The results show that there are both challenges and opportunities to replace fresh with defrosted salmon in Japan. Challenges are related to high preferences for fresh salmon, limited focus on carbon emissions from the consumers, and generally lower willingness to pay for defrosted products. The possibilities lie in existing experience with eating defrosted products (e.g. tuna), reduction of food waste, and improved freezing and thawing technologies. The Japanese retailer thought it should be possible to replace some fresh with defrosted salmon if price and quality are satisfactory.