Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeide, Morten
dc.contributor.authorVoldnes, Gøril
dc.date.accessioned2021-12-08T13:29:35Z
dc.date.available2021-12-08T13:29:35Z
dc.date.created2021-12-07T13:41:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-8296-700-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2833379
dc.description.abstractI 2020 ble over 200 000 tonn med laks eksportert med fly fra Norge. Når laks fraktes med fly, utgjør distribusjonen majoriteten av klimautslippet i hele laksens livssyklus. For å gjøre laks mer miljømessig bærekraftig bør man vurdere hvilke metoder man kan anvende for å redusere miljøbelastningen under distribusjon. Målsettingen med dette prosjektet var å få kunnskap om hvordan en aktør i et større flyfraktmarked for norsk laks oppfattet mulighetene for en overgang fra fersk flyfraktet laks, til tint laks som fraktes fryst på båt til markedet. Japan ble valgt ettersom dette er det største markedet for flyfraktet laks fra Norge i volum, samt at Japan er enkeltmarkedet med høyest totalt CO2-utslipp fra flyfrakt. Resultatene viser at det finnes både utfordringer og muligheter for å erstatte fersk med tint laks i Japan. Høy preferanse for fersk laks, lite fokus på CO2-avtrykk blant forbrukere og lavere betalingsvilje for tint versus fersk ble nevnt som barrierer. Erfaring med å spise tint fisk (f.eks. tunfisk), mindre matsvinn for fryst og tint laks, samt bedre fryse- og tineteknologi utgjør muligheter. Den japanske aktøren mente det vil være vanskelig å erstatte all fersk laks med tint laks, men at det burde være mulig å erstatte noe om pris og kvalitet var tilfredsstillende.
dc.description.abstractWhen salmon are transported by plane, distribution accounts for the majority of emissions throughout the salmon's life cycle. The aim of this project was to gain knowledge about how a retailer in a major airfreight market (Japan) perceived the possibility of a transition from fresh airfreighted salmon to defrosted salmon transported frozen by boat. The results show that there are both challenges and opportunities to replace fresh with defrosted salmon in Japan. Challenges are related to high preferences for fresh salmon, limited focus on carbon emissions from the consumers, and generally lower willingness to pay for defrosted products. The possibilities lie in existing experience with eating defrosted products (e.g. tuna), reduction of food waste, and improved freezing and thawing technologies. The Japanese retailer thought it should be possible to replace some fresh with defrosted salmon if price and quality are satisfactory.
dc.language.isonob
dc.publisherNofima AS
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.titleEn dagligvareaktørs oppfatning av konserveringsmetoder for laks – En eksplorativ undersøkelse om tint laks i Japan
dc.title.alternativeA retailer’s perception of preservation methods for salmon – An explorative study about defrosted salmon in Japan
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber8
dc.source.issue37/2021
dc.identifier.cristin1965621
dc.relation.projectNofima AS: 13101
dc.relation.projectFiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering: 901635
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel