dc.contributor.author | Henriksen, Edgar | |
dc.date.accessioned | 2018-08-13T10:24:37Z | |
dc.date.available | 2018-08-13T10:24:37Z | |
dc.date.created | 2014-09-24T15:55:03Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7251-867-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2557696 | |
dc.description.abstract | I samarbeid med rederiet Eskøy AS og Norges Fiskerihøgskole har Nofima Marked fortsatt undersøkelsene og hvorvidt, og under hvilke betingelser bruk av autoline i kystfiske er en rasjonell driftskombinasjon i norsk fiske. Til dette formålet ble det stilt 60 t forskningskvote til rådighet i 2010 for ”Åsta B” T-3-T. Fartøyet er 14,99 m og er utstyret med Mustad Coastal autolinesystem med 21.500 angler. Vi har også fått tilgang på data fra ”Saga K” T-20-T, som er 10,95m og utrustet med samme system, men med 13.000 angler. Dette gir oss mulighet til å sammenligne mellom år og fartøy. Med grunnlag i driftsresultatene fra 2010 og erfaringene fra 2009 finner vi grunnlag for å konkludere med at autolinedrift i kystflåten er meget lønnsomt på følgende forutsetninger: Fartøyet drives hele året med to mannskap og med hyse som viktigste art og der steinbit, kveite og blåkveite får oppmerksomhet på sommeren. Det investeres i tilstrekkelig torskekvote (minimum 100 tonn rund vekt) til at fartøyet kan drives rasjonelt på vinteren. Under forutsetning av at det investeres i tilstrekkelig torskekvote er den årlige fangstkapasiteten på minimum 1000 tonn rund vekt for et fartøy på rundt 15 m. Det er videre grunn til å hevde at driftsformen kommer mer til sin rett når fartøystørrelse ikke setter for store begrensinger for fangsteffektivitet. Et fartøy på 14,99m vil være langt å foretrekke foran et fartøy på 10,95m. Driftsformen ser også ut til å legge grunnlag for et konstruktivt samarbeid mellom fisker og fiskeindustri. | |
dc.description.abstract | Rapport/Report 14/2011 English summary | |
dc.description.abstract | Sånn kan det også gjøres! Drift av autolinerederiet Eskøy AS ”Saga K”, T-20-T og ”Åsta B”T-3-T, driftsåret 2010 | |
dc.language.iso | mis | |
dc.publisher | Nofima AS | |
dc.relation.ispartof | Nofima rapportserie | |
dc.relation.ispartofseries | Nofima rapportserie | |
dc.relation.uri | https://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=zhedGkXRR%2bJEeOv9Neg2RN%2bDKA1p%2b0%2b%2bPg%2f3zdfjSPg%3d&docid=0cc29b41b97ab43c7b66fd6f3200df235 | |
dc.title | Sånn kan det også gjøres! Drift av autolinerederiet Eskøy AS ”Saga K”, T-20-T og ”Åsta B”T-3-T, driftsåret 2010 | |
dc.title.alternative | Rapport/Report 14/2011 English summary | |
dc.title.alternative | Sånn kan det også gjøres! Drift av autolinerederiet Eskøy AS ”Saga K”, T-20-T og ”Åsta B”T-3-T, driftsåret 2010 | |
dc.type | Research report | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | 24 | |
dc.source.issue | 14/2011 | |
dc.identifier.cristin | 1157734 | |
dc.relation.project | Nofima AS: 20769 | |
dc.relation.project | Andre: 09/17321 | |
cristin.unitcode | 7543,2,3,0 | |
cristin.unitname | Næringsøkonomi | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |