Show simple item record

dc.contributor.authorHenriksen, Edgar
dc.date.accessioned2018-08-13T10:24:37Z
dc.date.available2018-08-13T10:24:37Z
dc.date.created2014-09-24T15:55:03Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-82-7251-867-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2557696
dc.description.abstractI samarbeid med rederiet Eskøy AS og Norges Fiskerihøgskole har Nofima Marked fortsatt undersøkelsene og hvorvidt, og under hvilke betingelser bruk av autoline i kystfiske er en rasjonell driftskombinasjon i norsk fiske. Til dette formålet ble det stilt 60 t forskningskvote til rådighet i 2010 for ”Åsta B” T-3-T. Fartøyet er 14,99 m og er utstyret med Mustad Coastal autolinesystem med 21.500 angler. Vi har også fått tilgang på data fra ”Saga K” T-20-T, som er 10,95m og utrustet med samme system, men med 13.000 angler. Dette gir oss mulighet til å sammenligne mellom år og fartøy. Med grunnlag i driftsresultatene fra 2010 og erfaringene fra 2009 finner vi grunnlag for å konkludere med at autolinedrift i kystflåten er meget lønnsomt på følgende forutsetninger: Fartøyet drives hele året med to mannskap og med hyse som viktigste art og der steinbit, kveite og blåkveite får oppmerksomhet på sommeren. Det investeres i tilstrekkelig torskekvote (minimum 100 tonn rund vekt) til at fartøyet kan drives rasjonelt på vinteren. Under forutsetning av at det investeres i tilstrekkelig torskekvote er den årlige fangstkapasiteten på minimum 1000 tonn rund vekt for et fartøy på rundt 15 m. Det er videre grunn til å hevde at driftsformen kommer mer til sin rett når fartøystørrelse ikke setter for store begrensinger for fangsteffektivitet. Et fartøy på 14,99m vil være langt å foretrekke foran et fartøy på 10,95m. Driftsformen ser også ut til å legge grunnlag for et konstruktivt samarbeid mellom fisker og fiskeindustri.
dc.description.abstractRapport/Report 14/2011 English summary
dc.description.abstractSånn kan det også gjøres! Drift av autolinerederiet Eskøy AS ”Saga K”, T-20-T og ”Åsta B”T-3-T, driftsåret 2010
dc.language.isomis
dc.publisherNofima AS
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=zhedGkXRR%2bJEeOv9Neg2RN%2bDKA1p%2b0%2b%2bPg%2f3zdfjSPg%3d&docid=0cc29b41b97ab43c7b66fd6f3200df235
dc.titleSånn kan det også gjøres! Drift av autolinerederiet Eskøy AS ”Saga K”, T-20-T og ”Åsta B”T-3-T, driftsåret 2010
dc.title.alternativeRapport/Report 14/2011 English summary
dc.title.alternativeSånn kan det også gjøres! Drift av autolinerederiet Eskøy AS ”Saga K”, T-20-T og ”Åsta B”T-3-T, driftsåret 2010
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber24
dc.source.issue14/2011
dc.identifier.cristin1157734
dc.relation.projectNofima AS: 20769
dc.relation.projectAndre: 09/17321
cristin.unitcode7543,2,3,0
cristin.unitnameNæringsøkonomi
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record