Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVoldnes, Gøril
dc.contributor.authorElde, Silje
dc.date.accessioned2020-02-17T08:33:41Z
dc.date.available2020-02-17T08:33:41Z
dc.date.created2020-02-14T08:45:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-8296-621-4
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2641861
dc.description.abstractTilgang til nye markeder er viktig for å sikre sin konkurranseevne. Dette gjelder i høyeste grad for norsk sjømateksport hvor mer enn 90 prosent av det vi produserer blir eksportert ut av landet. I denne rapporten har vi foretatt en CAGE og en SWOT analyse for å belyse muligheter og utfordringer knyttet til markedsadgang til henholdsvis Kina og kinesisk netthandel. Undersøkelsen er basert på bruk av sekundærlitteratur og datainnsamling i Kina, i henholdsvis Beijing, Qingdao og Shanghai. Resultatene viser at Kina er et veldig spennende marked gitt sin høye populasjon og positive økonomiske vekst. Det er imidlertid også en rekke utfordringer knyttet til administrative, politiske og kulturelle aspekter som er viktig å ta hensyn til og forberede seg godt til. Kina er likevel udiskutabelt et marked som er kommet svært langt i sin teknologiske utvikling, hvor blant annet den formidable utviklingen av netthandel og løsninger knyttet til dette gjør seg gjeldende, og vil dermed kunne være en indikasjon på den fremtidige utviklingen i handel og distribusjonskanaler.
dc.description.abstractMarket access is important for companies’ competitive advantage. This is especially important to international industries, such as the Norwegian seafood industry. In this report we have conducted a CAGE and a SWOT analysis to evaluate the opportunities and challenges related to market access into China, and Chinese e-commerce. The research is based on secondary data and data collection in China, in Beijing, Qingdao and Shanghai respectively. The results show that China is an interesting market given its large population and positive economic growth. There exist, however, several challenges related to differences in economic, political, administrative and cultural issues that needs to be taken into account.
dc.language.isomis
dc.publisherNofima AS
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/:b:/s/public/EYyg8ICpwDlCluafStPjeQIBnx_s-wj8jyp8dpVrswWP0g?e=AhzM2O
dc.titleMarkedstilgang til det kinesiske markedet - En studie av muligheter og utfordringer for handel med Kina og inngang til kinesisk netthandel
dc.title.alternativeMarket entry to the Chinese market – possibilities and challenges related to trading with China and entering Chinese e-commerce channels
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber44
dc.source.issue4/2020
dc.identifier.cristin1794075
dc.relation.projectNofima AS: 12361
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel