• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Nofima
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
  •   Home
  • Nofima
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markedstilgang til det kinesiske markedet - En studie av muligheter og utfordringer for handel med Kina og inngang til kinesisk netthandel

Voldnes, Gøril; Elde, Silje
Research report
Published version
Thumbnail
View/Open
Rapport+04-2020+Markedstilgang+til+det+kinesiske+markedet.pdf (1.355Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2641861
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Nofima rapportserie [1124]
  • Publikasjoner fra CRIStin [2757]
Abstract
Tilgang til nye markeder er viktig for å sikre sin konkurranseevne. Dette gjelder i høyeste grad for norsk sjømateksport hvor mer enn 90 prosent av det vi produserer blir eksportert ut av landet. I denne rapporten har vi foretatt en CAGE og en SWOT analyse for å belyse muligheter og utfordringer knyttet til markedsadgang til henholdsvis Kina og kinesisk netthandel. Undersøkelsen er basert på bruk av sekundærlitteratur og datainnsamling i Kina, i henholdsvis Beijing, Qingdao og Shanghai. Resultatene viser at Kina er et veldig spennende marked gitt sin høye populasjon og positive økonomiske vekst. Det er imidlertid også en rekke utfordringer knyttet til administrative, politiske og kulturelle aspekter som er viktig å ta hensyn til og forberede seg godt til. Kina er likevel udiskutabelt et marked som er kommet svært langt i sin teknologiske utvikling, hvor blant annet den formidable utviklingen av netthandel og løsninger knyttet til dette gjør seg gjeldende, og vil dermed kunne være en indikasjon på den fremtidige utviklingen i handel og distribusjonskanaler.
 
Market access is important for companies’ competitive advantage. This is especially important to international industries, such as the Norwegian seafood industry. In this report we have conducted a CAGE and a SWOT analysis to evaluate the opportunities and challenges related to market access into China, and Chinese e-commerce. The research is based on secondary data and data collection in China, in Beijing, Qingdao and Shanghai respectively. The results show that China is an interesting market given its large population and positive economic growth. There exist, however, several challenges related to differences in economic, political, administrative and cultural issues that needs to be taken into account.
 
Publisher
Nofima AS
Series
Nofima rapportserie

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit