Oppdrettstorsk – konkurransegrunnlag, marked og strategiske muligheter
Research report
Published version
View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Nofima rapportserie [1058]
- Publikasjoner fra CRIStin [2469]
Abstract
Denne rapporten presenterer en vurdering av det strategiske konkurransegrunnlaget for den norske torskeoppdrettsbransjen. Sterke og svake sider, muligheter og trusler blir her vurdert, sammen med en vurdering av bransjens samlede strategiske kapabiliteter. Videre retter rapporten fokuset mot markedet og markedskanaler. Her brukes Frankrike som et casemarked, og hovedtrekk ved det franske marked og markedskanaler presenteres og diskuteres opp mot konkurransegrunnlaget for norsk torskeoppdrettsbransje. Ulike alternativer for strategisk tilpasning for norske torskeoppdrettsaktører vurderes. Avslutningsvis pekes det på en del områder hvor det er behov for mer forskningsbasert kunnskap, som arbeidet med denne rapporten har avdekket. Oppdrettstorsk – konkurransegrunnlag, marked og strategiske muligheter Rapport/Report 45/2009 English summary