Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeness, Finn-Arne
dc.date.accessioned2018-08-28T12:10:03Z
dc.date.available2018-08-28T12:10:03Z
dc.date.created2014-11-13T10:45:28Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.isbn978-82-7251-827-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559657
dc.description.abstractSiden norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall markeder, er det viktig at næringen evner å utvikle nye markeder. Hvis næringsaktørene skal lykkes med markedsutvikling trenger de kunnskap. Markedsforskning kan være et relevant hjelpemiddel. Rapporten viser at norsk sild kan være et substitutt for brasilianske sardiner, enten hele året eller i perioder med fangststopp i det lokale markedet. Brasilianske forbrukere kjenner ikke til norsk sild, og en bør derfor bruke betegnelsen norske sardiner – sild. Norske bedrifter vil imidlertid møte flere utfordringer. Brasilianske myndigheter bruker toll aktivt for å beskytte lokal industri. Valgt inngangsstrategi må derfor ikke komme i konflikt med lokal verdikjede. En annen utfordring er at Brasil mangler videreforedlingsleddet som finnes i mange av de markedene pelagisk industri eksporterer sine produkter til. Produktutvikling og - tilpassning er derfor nødvendig dersom en skal øke eksporten til Brasil. Det anbefales at norske bedrifter benytter seg av en lokal agent, som kan fange opp endringer i regelverk på et tidlig tidspunkt og tilføre uformell kunnskap. Høye transportkostnader fra Nord-Norge, gjør at bedrifter på Vestlandet har størst muligheter i dette markedet.
dc.description.abstractRapport/Report 43/2010 English summary
dc.description.abstractNye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
dc.language.isomis
dc.publisherNofima AS
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=LxU3L9Xo5YCTxEfubhyEOcd0%2bjIJ5XFh%2fEEpZQWWj0k%3d&docid=07585b342cf5d41aaa9fa56996730bbf3
dc.titleNye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
dc.title.alternativeRapport/Report 43/2010 English summary
dc.title.alternativeNye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber52
dc.source.issue43/2010
dc.identifier.cristin1172482
dc.relation.projectNofima AS: 20907
dc.relation.projectFiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900369
cristin.unitcode7543,2,1,0
cristin.unitnameMarkedsforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel