• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Nofima
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
  •   Home
  • Nofima
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet

Egeness, Finn-Arne
Research report
Published version
Thumbnail
View/Open
Rapport+43-2010.pdf (978.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2559657
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Nofima rapportserie [979]
  • Publikasjoner fra CRIStin [2058]
Abstract
Siden norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall markeder, er det viktig at næringen evner å utvikle nye markeder. Hvis næringsaktørene skal lykkes med markedsutvikling trenger de kunnskap. Markedsforskning kan være et relevant hjelpemiddel. Rapporten viser at norsk sild kan være et substitutt for brasilianske sardiner, enten hele året eller i perioder med fangststopp i det lokale markedet. Brasilianske forbrukere kjenner ikke til norsk sild, og en bør derfor bruke betegnelsen norske sardiner – sild. Norske bedrifter vil imidlertid møte flere utfordringer. Brasilianske myndigheter bruker toll aktivt for å beskytte lokal industri. Valgt inngangsstrategi må derfor ikke komme i konflikt med lokal verdikjede. En annen utfordring er at Brasil mangler videreforedlingsleddet som finnes i mange av de markedene pelagisk industri eksporterer sine produkter til. Produktutvikling og - tilpassning er derfor nødvendig dersom en skal øke eksporten til Brasil. Det anbefales at norske bedrifter benytter seg av en lokal agent, som kan fange opp endringer i regelverk på et tidlig tidspunkt og tilføre uformell kunnskap. Høye transportkostnader fra Nord-Norge, gjør at bedrifter på Vestlandet har størst muligheter i dette markedet.
 
Rapport/Report 43/2010 English summary
 
Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
 
Publisher
Nofima AS
Series
Nofima rapportserie

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit