Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeness, Finn-Arne
dc.date.accessioned2015-05-18T12:58:11Z
dc.date.accessioned2015-05-20T08:18:25Z
dc.date.available2015-05-18T12:58:11Z
dc.date.available2015-05-20T08:18:25Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationNofima rapportserie. 21 p. Nofima, 2013
dc.identifier.isbn978-82-8296-095-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283784
dc.description-
dc.description.abstractKonkurransefortrinnet til norske fiskebedrifter har historisk vært en unik tilgang til fisk. Fortrinnet forvitret på slutten av 1990-tallet fordi moderne fryse- og tineteknologi og billigere transportløsninger gjorde det mulig å foredle torsken uavhengig av hvor og når den var fanget. Globaliseringen av råvaremarkedet rammet særlig fryste arbeidsintensive filetprodukter av torsk. Med lave arbeidskraftkostnader og manuelt arbeid kunne kinesiske aktører produsere torskefileter billigere enn norske bedrifter. Siden det europeiske markedet aksepterer dobbeltfryste fileter og lav pris er en viktig produktegenskap ble Kina en større leverandør av fryste filetprodukter av torsk til EU enn Norge i 2003. Norske bedrifter responderte på konkurransen med en større produksjon av ferske produkter. Slik unngikk de konkurransen med Kina. En alternativ strategi for å møte konkurransen fra Kina kunne vært en større grad av produktdifferensiering. Norske fileter oppnår i dag en prispremie sammenlignet med kinesiske produkter. Denne forklares primært av at norske bedrifter produserer fryste filetprodukter med utgangspunkt i et ferskt råstoff. Markedet for slike produkter er imidlertid begrenset og norske bedrifter møter sterk konkurranse fra Island og Russland. Det forklarer hvorfor Norge har tapt betydelige markedsandeler i det europeiske markedet som følge av konkurransen fra Kina.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=eQZMpKKXGFn32zFLwZDz%2bqDL5pAkTZNWoDwQxLJ1vYc%3d&docid=050788057c40743689328a01bb1c2d405
dc.titleKinesisk produksjon av fryste filetprodukter av torsk: Markedskonsekvenser for norske filetbedrifter i det europeiske markedet
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-05-18T12:58:11Z
dc.identifier.cristin1044739
dc.relation.projectEgen institusjon: 10255
dc.relation.projectFiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900783


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel