Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvorken, Marianne
dc.date.accessioned2015-05-13T12:41:19Z
dc.date.accessioned2015-05-18T11:08:33Z
dc.date.available2015-05-13T12:41:19Z
dc.date.available2015-05-18T11:08:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNofima rapportserie. 9 p. Nofima AS, 2014
dc.identifier.isbn978-82-8296-236-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283690
dc.description-
dc.description.abstractVinteren 2014 innførte Nærings- og fiskeridepartementet en midlertidig ordning med kvotebytte av lodde ved Grønland, Island og Jan Mayen og lodde i Barentshavet, der to samarbeidende fartøy i ringnotflåten kunne bytte loddekvoter. Ordningen ble innført fordi det var at ønske om å legge til rette for en mer lønnsom og formålstjenlig gjennomføring av de to fiskeriene. I tillegg ville en slik ordning være energieffektiv. Hele 76 av 79 aktive fartøy valgte å benytte seg av ordningen. 11 av byttene ble gjennomført innenfor samme rederi eller selskap, mens 10 av fartøyene som byttet loddekvoter også benyttet nybyggordningen på samme tid. Fartøyene hadde ikke nødvendigvis likt kvotegrunnlag og noen fartøy byttet fra seg mer lodde enn de fikk igjen. Til tross for at fisket ved Island slo feil og kun 5 av 32 fartøy som meldte utseiling fikk fangst, virker aktørene tilfredse med kvotebytteordningen. Det kan virke som at mange har hatt avtaler om å dele gevinsten for å unngå at noen sto igjen som tapere. Ettersom de fleste ville valgt å gå til begge områdene uten denne muligheten, har ordningen bidratt til en stor besparelse i drivstoffutgifter samt spart miljøet for utslipp. Fiskeridirektoratet og Norges Sildesalgslag påpeker at den var ressurskrevende som følge av tekniske utfordringer.
dc.description.abstractIn 2014 two cooperating vessels in the Norwegian purse seine fleet were allowed to switch quotas of capelin in Greenland, Iceland and Jan Mayen with capelin in the Barents Sea. This arrangement was made to enable the fisheries to be more appropriate and permit the fleet to save energy. Almost the entire fleet decided to join the arrangement. Even though the fishery in Iceland did not pay off, the vessels were satisfied with the arrangement. The vessels that went to Iceland and did not catch any fish were in many cases compensated for this lack income through personal agreements with those they had exchanged quota with.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=1GXgtafGSYGZETQfpNmEHdthPMd5OhK4rCp8Ehfn6%2fE%3d&docid=0c3e29120f31f4c62a15ef3ab310966e6
dc.titleKvotebytte av lodde ved Grønland, Island og Jan Mayen og lodde i Barentshavet. Evaluering av prøveordning for ringnotflåten 2014
dc.title.alternativeRapport/Report 43/2014 English summary
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-05-13T12:41:18Z
dc.identifier.cristin1165107
dc.relation.projectNofima AS: 20995


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel