Kysten som arrangementsarena – erfaringer og anbefalinger fra Arctic Race of Norway 2013
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/283535Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Nofima rapportserie [1067]
- Publikasjoner fra CRIStin [2518]
Originalversjon
Nofima rapportserie. 71 p. Nofima, 2014Sammendrag
Arctic Race of Norway er et internasjonalt etapperitt på sykkel som arrangeres i Nord-Norge. Rittet arrangeres etter modell av Tour de France og andre tilsvarende etapperitt i samarbeid med Amaury Sport Organisation (ASO).
Det første rittet ble avholdt 8. 11. august 2013 med 4 etapper. Et arrangement som Arctic Race of Norway vil, ved at det fordrer samarbeid mellom næringsaktører og frivillige i flere sektorer (handelsstand, idrett, reiseliv, samferdsel) vil kunne ha betydelige stedsutviklings-, næringslivs- og reiselivseffekter. For å bidra til at disse effektene blir størst mulig er det behov for kunnskapsoverføring mellom arrangementsårene.
Vi har gjennom deltakende observasjon, intervjuer og annet materiale (tekst og foto) kartlagt erfaringene fra første år på følgende tema: finansiering, organisering, markedsføring/stedsprofilering, informasjonsarbeid, folkefest, "city dressing", "hot spots" (langs løypa), frivillige, næringsliv, overnatting og samferdsel/trafikkavvikling. For alle disse temaene har vi konkrete anbefalinger til fremtidige etappesteder. Arctic Race of Norway is a multiple stage bicycle race held in northern Norway. The organising partners are Amaury Sport Organisation (ASO) and Arctic Sport. The first edition was arranged in 2013 from August 8th to August 11th and had 4 stages. For an event like Arctic Race of Norway to be a success, there is a need for extensive cooperation between trade, service industries, government institutions and volunteers. It is also important that there is knowledge transfer between the different local communities and cities that host the event in any year.
We have through participant observation, interviews and written material, mapped the experiences of the hosts of the first year of Arctic Race of Norway. The focus has been on the following themes: financing/economy, organisation, marketing/place profiling, information work, public celebrations in start and finish locations, city dressing, hot spot along the stages, volunteers, involvement from different industries/trade, accommodation and public transportation and the handling of traffic during the race. For all these themes we have set up recommendations for future host communities.
Beskrivelse
-