Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeness, Finn-Arne
dc.contributor.authorPleym, Ingelinn Eskildsen
dc.date.accessioned2015-05-06T11:16:04Z
dc.date.accessioned2015-05-07T07:36:24Z
dc.date.available2015-05-06T11:16:04Z
dc.date.available2015-05-07T07:36:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationNofima rapportserie. 28 p. Nofima AS, 2015
dc.identifier.isbn978-82-8296-284-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283267
dc.description-
dc.description.abstractAngola er det største afrikanske markedet for klippfisk av torsk. Nærmere halvparten av konsumet av klippfisk av torsk skjer i forbindelse med julefeiringen. Analyser av intervjuer med supermarkedskjedene forteller at de er den viktigste kanalen for omsetning av klippfisk i Angola. Trolig skjer nærmere 70 prosent av salget av klippfisk i denne kanalen. Rundt 80 prosent av salget av klippfisk av torsk skjer i hovedstaden Luanda, både på grunn av distribusjon, kjøpekraften til forbrukerne og tilstedeværelse av portugisere som står for en betydelig andel av konsumet av klippfisk av torsk i Angola. Til tross for at Angola er det største markedet for klippfisk av torsk i Afrika er det et lite marked for norsk industri. Portugal er markedsleder i det angolanske klippfiskmarkedet. Det skyldes sosiale og strukturelle bindinger mellom Portugal og den tidligere kolonien Angola, de har et felles språk og det er nærmere 200.000 portugisere som er bosatt og arbeider i landet. Supermarkedskjedene ønsker imidlertid å kjøpe mer torsk fra Norge, både for å kutte kostnadene med færre ledd i verdikjeden og for å øke konkurransen. Det kan åpne nye muligheter for norsk industri. Særlig fordi kjedene forteller at norske bedrifter i liten grad har vært i Angola og presentert sine produkter. En utfordring for norsk industri er imidlertid at portugisiske bedrifter virker å ha bedre kredittleverandørordninger enn norsk industri. Siden kjedene i større grad ønsker å kjøpe på kreditt kan det gi bedre rammebetingelser for eksport av fisk til Angola enn hva som er tilfellet for Norge. Skal norsk industri lykkes i Angola, kreves en langsiktig satsning på markedet og evne til å bygge relasjoner med aktører nedstrøms i verdikjeden.
dc.description.abstractAngola is the biggest African market for bacalhau. Around 50 percent of the total sale of bacalhau (dried and salted cod) is during Christmas celebration. However, the market is dominated by Portuguese industry, due to the close relations between Angola and Portugal. Angola is a former Portuguese colony, they share the same language and thousands of Portuguese are living and working in Luanda, the capital of Angola. Today the supermarkets mainly buy bacalhau from local wholesalers. However they want to increase direct import. That may open new possibilities for the Norwegian industry. To succeed the Norwegian industry needs to increase the market effort and satisfied the wants and needs of the retailers, which is the biggest distribution channel for bacalhau in Angola. The supermarkets are open for doing product adaption on their own. In the short run that means that new products development is not vital for growth. However, to utilize all market possibilities in all markets channels, such as supermarkets, restaurants, informal markets and the “cabaze” industry, in the long run, new products development will increase sales, if the Norwegian industry could compete on prices.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=aj2ur%2fyQmmZkBsnOi61%2fnNV8MypbhqPxrjlUGj8ROas%3d&docid=0a256594d648147b284f2649060641712
dc.titleMarkedsmuligheter og utfordringer for norsk klippfisk av torsk (bacalhau) i Luanda, Angola
dc.title.alternativeRapport/Report 16/2015 – English summary
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-05-06T11:16:04Z
dc.identifier.cristin1240814
dc.relation.projectNofima AS: 10776
dc.relation.projectFiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900965


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel