Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorch, Trude Kristin
dc.contributor.authorSvorken, Marianne
dc.date.accessioned2015-05-04T11:13:27Z
dc.date.accessioned2015-05-06T08:17:26Z
dc.date.available2015-05-04T11:13:27Z
dc.date.available2015-05-06T08:17:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNofima rapportserie. 37 p. Nofima, 2014
dc.identifier.isbn978-82-8296-204-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283205
dc.description-
dc.description.abstractMålsettingen med studien har vært å undersøke lønnsomheten i bedrifter som tilbyr naturbaserte aktiviteter til turister i Nord-Norge. Utgangspunktet er et utvalg aktivitetsbedrifter som, i større eller mindre grad, tilbyr sjøfiske til turister. Vi har søkt å undersøke om det finnes noen sammenheng mellom lønnsomhet og faktorer som: størrelse på bedriften, andel fisketurisme (av omsetning), sesonglengde fisketurisme, kapasitetsutnyttelse, gjestestruktur, andel gjenbesøk, markedsførings- og distribusjonskanaler. Gjennom regnskapsanalyse av 62 bedrifter fant vi at 31 % hadde «ikke tilfredsstillende» lønnsomhet, 16 % «svak» lønnsomhet og 53 % fra «tilfredsstillende» til «meget god» lønnsomhet. Analysene viser ingen klare sammenhenger mellom størrelse på bedrift og lønnsomhet, men det kan se ut til at det er fordelaktig for bedriftene å ha om lag 4 senger tilgjengelig per båt. Videre viser resultatene at de mest lønnsomme bedriftene har en noe lavere gjennomsnittlig fisketurismeandel enn de mindre lønnsomme. I den forbindelse er det rimelig å anta at de mest lønnsomme bedriftene får utnyttet flere sesonger og dermed har en bedre kapasitetsutnyttelse. Muligens er lokalisering også av betydning. I vår undersøkelse er det en større andel bedrifter som har en «ikke tilfredsstillende» lønnsomhet i Finnmark enn i Nordland og Troms. Det er gjennomgående for studien at det er svært stor variasjon mellom bedriftene og at det derfor er vanskelig å trekke noen endelige konklusjoner. Funnene indikerer imidlertid hvilke variabler som er verdt å vektlegge for å øke lønnsomheten i denne typen bedrifter.
dc.description.abstractThe variation in profitability among fishing tourism businesses in Northern Norway is high. Because of the diversity among these businesses it is difficult to draw any concrete conclusions about what factors that influence profitability. However, we find that it seems to be an advantage if these enterprises offer around 4 beds per rental boat and that the most profitable operators have a share of their turnover from fishing tourism in the range 30-50 %. A turnover from fishing tourism in this range implies that these businesses also have income from other types of tourism, lengthening their season and utilizing their facilities in a better way. (Income from activities like skiing and northern lights safaris). From our study we also find that the share of firms that are unprofitable is higher in Finnmark county than in Nordland and Troms. As Finnmark is further away from important European fishing tourism markets we also highlight geographical localization as an important factor for the degree of profitability in these operations.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=LHsSsks%2fZj%2bCBIWsNyWTm3akynlB1J4Y8mStq4yaOKA%3d&docid=013323eca2eb74e6c87648fb8d2067b7d
dc.titleLønnsomhet i nordnorske aktivitetsturismebedrifter
dc.title.alternativeRapport/Report 28/2014 English Summary
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-05-04T11:13:27Z
dc.identifier.cristin1133904
dc.relation.projectEgen institusjon: 10514


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel