Økologisk mat i storhusholdninger - utfordringer og muligheter
Dalen, Gunhild Akervold; Granli, Britt Signe; Olsen, Nina Veflen; Longva, Åshild; Grini, Ida Synnøve
Research report
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Nofima rapportserie [1097]
- Publikasjoner fra CRIStin [2613]
Original version
Nofima rapportserie. 27 p. Nofima AS, 2015Abstract
Formålet med rapporten er å kartlegge storhusholdningers syn på utfordringer og muligheter knyttet til bruk av økologiske produkter. Rapporten bygger på en seminarrekke i 2012 samt to undersøkelser utført av Nofima; en nettbasert survey i 2013 og påfølgende dybdeintervjuer utført i 2014. Undersøkelsene er finansiert av Landbruksdirektoratet. Stortingets mål er 15 % økologisk forbruk av mat i 2020. Skal målet nås må storhusholdning, private og offentlige, opp på minst dette nivået. Kartlegging av hva storhusholdningene selv opplever som utfordringer vil være et viktig bidrag for å nå målet Stortinget har satt for økologisk forbruk.Surveyen fra 2013 viste at de største utfordringene for økt bruk av økologiske produkter ligger i produktutvalgets tilgjengelighet og pris. Størst utfordring har økologisk kjøtt. Respondentene ga også uttrykk for logistikksystemene kanskje ikke fungerer godt nok for økologiske varer. Dybdeintervjuene utført i 2014 skulle avdekke hvilke økologiske produkter storhusholdning gjerne skulle hatt, men som ikke finnes lett tilgjengelig. Resultatet viste at det for store kjøkken ikke bare dreier seg om type vare, f.eks. gulrøtter eller melk, men like mye om tilgjengelig volum, pakningsstørrelser og bearbeidingsgrad. Noen økologiske produkter oppfattes også å ha en urimelig merpris sammenlignet med konvensjonelle produkter. Mindre, private virksomheter kan få dekket sitt behov ved å bruke små og gjerne lokale leverandører. Offentlige virksomheter er avhengig av at kravet om økologiske produkter utformes riktig i anbudsprosessen. The Norwegian Parliament, Stortinget, has adopted a target of 15% organic food consumption in 2020. To achieve this goal, private and public food services, in particular, must reach this level. Nofima has conducted two surveys to reveal the challenges in the catering sector. A survey (2013) concluded the greatest challenges to be range of products and price. Depth interviews (2014) revealed which organic products catering missed the most, for large kitchens it is not only type of commodity, but just as much the volumes available, packaging sizes and degree of processing. Some organic products are also perceived to have an unreasonable price compared with conventional products. Both surveys are funded by Norwegian Agriculture Agency.
Description
-