• Nordatlantiske fiskeoljer og betydning for utnyttelse av omega-3 fettsyrer 

      Østbye, Tone-Kari K; Berge, Gerd Marit; Krasnov, Aleksei; Romarheim, Odd Helge; Nilsson, Astrid; Hansen, Marianne Selander; Burdge, Graham C.; Irvine, Nicola A.; Ruyter, Bente (Nofima rapportserie, Research report, 2020)
    • Nordic Centre of Excellence Network in Fishmeal and Fish oil 

      Einarsson, Marvin Ingi; Jokumsen, Alfred; Bæk, Anne Mette; Jacobsen, Charlotte; Pedersen, Søren Anker; Samuelsen, Tor Andreas; Pálsson, Jóhannes; Eliasen, Odd; Flesland, Ola (Matis rapport, Research report, 2019)
      The main objective of this work was to summarise current knowledge on fishmeal and fish oil as well as identify the research needs and create a roadmap for future industry-driven research. The main conclusion was that the ...
    • Norsk hvitfiskindustri i endring 

      Bendiksen, Bjørn Inge (Nofima rapportserie, Research report, 2006)
      Norsk hvitfiskindustri har gjennomgått store endringer det siste tiåret. Antall bedrifter er redusert med 30 prosent og antall sysselsatte med over 45 prosent. Industrien sysselsatte i 2005 vel 3.600 personer, noe som var ...
    • Norsk klippfisk til Brasil. Markedsendringer i et viktig klippfiskmarked 

      Egeness, Finn-Arne; Pleym, Ingelinn Eskildsen; Lopane, Anna Rosa (Research report, 2015)
      I denne rapporten oppsummeres de viktigste resultatene i Nofima sitt arbeid med det brasilianske klippfiskmarkedet de siste årene. Rapporten viser at det brasilianske bacalhau-markedet har mer enn doblet seg de siste årene. ...
    • Norsk laks i kinesiske supermarkeder - Krav til produkt, leverandør og markedsføring 

      Hansen, Kåre; Rørtveit, Jostein (Nofima rapportserie, Research report, 2000)
      Formålet med denne rapporten er å beskrive og analysere hvilke krav innkjøpere i kinesiske supermarkeder stiller til norsk laks, til leverandører av laks og hvordan de vurderer ulike markedsføringstiltak for norsk laks. ...
    • Norsk sild til Brasil – Markedsbarrierer og markedsmuligheter i et voksende sjømatmarked 

      Egeness, Finn-Arne; Pleym, Ingelinn Eskildsen; Elvestad, Christel; Nilssen, Frode (Nofima rapportserie, Research report, 2012)
      Norske pelagiske bedrifter må utnytte mulighetene og løse flere utfordringer dersom en skal lykkes med en lønnsom eksport av fryst rund sild til Brasil. Rapporten diskuterer fem konkrete problemstillinger som norsk industri ...
    • Norsk ungdoms preferanser og holdninger til fisk og fiskeprodukter 

      Honkanen, Pirjo; Olsen, Svein Ottar (Nofima rapportserie, Research report, 2001)
      Målsettingen med dette delprosjektet har vært å kartlegge barn og ungdoms preferansestrukturer for ulike former for fisk, fiskeretter og andre sentrale middagsretter. Resultatene er basert på en landsomfattende og representativ ...
    • Norske torsketrålere – Struktur og lønnsomhet 

      Larsen, Thomas Andre; Dreyer, Bent (Nofima rapportserie, Research report, 2012)
      Hensikten med denne rapporten er å gi en oversikt over utviklingen i den norske torsketrålflåten. Rapporten er en del av en SFI (senter for forskningsdrevet innovasjon) kalt CRISP som er et samarbeid mellom HI og Nofima ...
    • Norway-India-Bangladesh consortium for Hilsa aquaculture in South Asia 

      Puvanendran, Velmurugu (Research report, 2013)
      Hilsa is an extremely popular fish in Bangladesh and in the Indian states of West Bengal, Orissa, Tripura and Assam and consumed by 250 million people. It is unfortunately though a wild resource in decline, due in large ...
    • Norwegian coastal fisheries. An overview over the coastal fishing fleet less than 21 meters 

      Henriksen, Edgar (Research report, 2014)
      This report presents an overview over: - The quota system and regulatory measures - Fishery harbors and fish processing plants by region (Northern-Norway, Mid-Norway, Western-Norway, Southern-Norway and Oslo fjord area) - ...
    • Norwegian Responsible Fisheries Management (NRFM) – Utvikling av norsk standard for bærekraftige fiskerier 

      Svorken, Marianne (Nofima rapportserie, Research report, 2021)
      For å oppnå markedsadgang til våre viktigste markeder for sjømat er sertifisering av bærekraftige fiskerier nødvendig. Prosessen med å utvikle en norsk standard, Norwegian Responsible Fisheries Management (NRFM), er nå i ...
    • Norwegian Trout in Japan. Consumer Preferences, Perceptions and Competitors 

      Richardsen, Roger Norvald; Østli, Jens (Research report, 2003)
      Consumer preferences on 7 product products of salmon and trout were evaluated using blind tests in 2 (two) different product categories: Smoked and Sashimi. This preference test was conducted as a Central Location Test in ...
    • Nutritional value of feeds with different physical qualities 

      Aas, Turid Synnøve; Terjesen, Bendik Fyhn; Sørensen, Mette; Oehme, Maike Marlene; Sigholt, Trygve; Hillestad, Marie; Holm, Jørgen; Åsgård, Torbjørn Einar (Nofima rapportserie, Research report, 2009)
      In a previously performed study, rainbow trout with mean initial weight 1144 g was fed two experimental feeds with similar chemical composition, but differing in physical properties (high and low water stability, denoted ...
    • Ny metode for raskere utvanning av saltfiskfilet. Utvanning ved bruk av stikkinjisering og vakuumtromling 

      Olsen, Jan-Vidar; Bjørkevoll, Ingebrigt; Akse, Leif (Research report, 2003)
      Formålet med prosjektet har vært å utprøve nye utvanningsmetoder for saltfisk filet med tanke på å effektivisere utvanningsprosessen samtidig som produktets sensoriske egenskaper blir bevart. Ved bruk av følgende ...
    • Ny teknologi for overvåking av oppdrettsmiljø og fiskevelferd i oppdrettsmerder. Sluttrapport for FHF prosjekt 900085 

      Aas-Hansen, Øyvind; Stien, Lars Helge; Gytre, Trygve; Tennøy, Torodd; Bjørnsen, Jan Eyolf; Evensen, Tor Hatten; Sæther, Bjørn-Steinar; Damsgård, Børge; Brataas, Ragnar; Finne, Dag Einar; Koren, Christian; Alfredsen, Jo Arve; Rikardsen, Audun H.; Kristiansen, Tore S (Nofima rapportserie, Research report, 2010)
      Det er kjent at oppdrettsfisk som trives er god butikk, da de vil vokse fortere, være mindre utsatt for sykdom og gi bedre produktkvalitet. Samtidig stiller markedene økende krav til etisk produksjon, inklusiv dokumentasjon ...
    • Nye FoU-tilbud til sjømatindustri. Forslag til strategi for fiskeriforskningsmiljøet i Tromsø 

      Olsen, Ragnar Ludvig; Strøm, Terje; Sunnanå, Knut; Akse, Leif; Edvardsen, Torgeir (Nofima rapportserie, Research report, 2000)
      Rapport fra en arbeidsgruppe nedsatt for å fremme forslag til ny strategi for fiskeriforskningsmiljøet i Tromsø for nye FoU-tilbud til sjømatindustrien. Gruppen fikk i oppgave å gi innspill til styrene i Norges Fiskerihøgskole ...
    • Nye marine ingredienser fra sildeavskjær som P ingrediens i fôr til lakseyngel (Salmo salar L.) 

      Albrektsen, Sissel; Bæverfjord, Grete; Lock, Erik-Jan; Pedersen, Mona Elisabeth; Takle, Harald Rune; Ørnsrud, Robin; Veiseth-Kent, Eva; Waagbø, Rune; Ytteborg, Elisabeth (Research report, 2014)
      Det ble gjennomført et forsøk med lakseyngel for å evaluere tilgjengelighet av fosfor (P) hydrolysert fra fiskebein (FBH sild), relativt til et mono-Na-P salt. P-kildene ble testet på tidlige stadier i laksens utvikling, ...
    • Nye markeder for pelagisk fisk. Muligheter og utfordringer for fryst rund sild i det brasilianske markedet 

      Egeness, Finn-Arne; Pleym, Ingelinn Eskildsen; Elvestad, Christel; Nilssen, Frode (Nofima rapportserie, Research report, 2012)
      Norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall marked. Risikoen med et fåtall marked økes ytterligere med at forhold delvis utenfor bedriftenes kontroll kan påvirke eksporten. Flere norske bedrifter ...
    • Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet 

      Egeness, Finn-Arne (Nofima rapportserie, Research report, 2010)
      Siden norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall markeder, er det viktig at næringen evner å utvikle nye markeder. Hvis næringsaktørene skal lykkes med markedsutvikling trenger de kunnskap. ...