Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeide, Morten
dc.date.accessioned2019-03-27T11:18:09Z
dc.date.available2019-03-27T11:18:09Z
dc.date.created2019-03-13T15:29:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-8296-584-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2591966
dc.description.abstractDe siste årene har sjømatkonsumet i Norge blitt redusert. Denne rapporten ser på muligheter og barrierer i norsk dagligvarehandel for økt konsum av sjømat. Rapporten er basert på intervju av kategoriansvarlig for sjømat hos de tre største aktørene innen norsk dagligvarehandel. Resultatene viser at laks og torsk er de dominerende artene i dagligvarehandelen, og at nedgang i konsum av sjømat i stor grad skyldes høyere pris. Produktutvikling er viktig for å øke konsumet av sjømat. Viktige faktorer for å lykkes med nye produkter er konkurransedyktig innkjøpspris, god kvalitet og bærekraft. Videre er trendene helse og smak betydningsfulle for suksess. Til slutt er det å skape oppmerksomhet rundt produktet (markedsføring) og gjenkjøp viktige suksessfaktorer. Når leverandører kommer med nye produkter til dagligvarehandelen bør de ha tenkt gjennom hele konseptet, fra produksjon til markedsføring. Viktige muligheter og barrierer for økt sjømatkonsum er ifølge dagligvarekjedene økt innovasjon, effektiv produksjon, pris, kunnskap om forbruker, godt omdømme, kvalitet og leveringssikkerhet.
dc.description.abstractØkt konsum av sjømat i Norge. Muligheter og barrierer i norsk dagligvarehandel
dc.description.abstractIncreased consumption of seafood in Norway – opportunities and barriers in Norwegian retail
dc.language.isomis
dc.publisherNofima AS
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/:b:/s/public/ERZN8GDv7wlGqc9-9eb_uzIBnKNP6YGY5zpZJsvJf9bVpg
dc.titleØkt konsum av sjømat i Norge. Muligheter og barrierer i norsk dagligvarehandel
dc.title.alternativeIncreased consumption of seafood in Norway – opportunities and barriers in Norwegian retail
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber9
dc.source.issue7/2019
dc.identifier.cristin1684543
dc.relation.projectNofima AS: 11965
cristin.unitcode7543,2,1,0
cristin.unitnameMarkedsforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel