Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHonkanen, Pirjo
dc.contributor.authorOlsen, Svein Ottar
dc.date.accessioned2018-11-26T11:25:37Z
dc.date.available2018-11-26T11:25:37Z
dc.date.created2014-12-17T12:32:55Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.isbn82-7251-468-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2574807
dc.description.abstractMålsettingen med dette delprosjektet har vært å kartlegge barn og ungdoms preferansestrukturer for ulike former for fisk, fiskeretter og andre sentrale middagsretter. Resultatene er basert på en landsomfattende og representativ spørreundersøkelse gjennomført i utvalgte skoler over hele landet. Klassetrinnene 8 og 9 i ungdomsskolen og 1 og 2 i videregående skole har vært med. Hovedresultatet er at halvparten barn og ungdom i Norge ikke liker fisk. Selv de som ikke direkte misliker det, rangerer fisk og fiskemat nederst sammenlignet med andre sentrale middagsretter. Et unntak er laks og ørret, som var godt likt. Fisk oppfattes å være kjedelig, men sunt. Ungdommen er altså klar over sunnhetsverdien ved fisk, men foretrekker de rettene de opplever som mest usunne: Taco, pizza, hamburger, kebab osv. Det var likevel en del forskjeller i preferansene, basert på geografi, kjønn og alder. Vi fant ut at nærmere halvparten av utvalget misliker fisk og sjelden spiser det.
dc.description.abstractNorsk ungdoms preferanser og holdninger til fisk og fiskeprodukter
dc.language.isomis
dc.publisherNofima AS (tidligere Fiskeriforskning)
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=LKDj1kT371SDMJIIIW1eYTVA9Epu7werRQs08hEBNpI%3d&docid=0b64db4ee2c40470b89fefa23c44e22ae
dc.titleNorsk ungdoms preferanser og holdninger til fisk og fiskeprodukter
dc.title.alternativeNorsk ungdoms preferanser og holdninger til fisk og fiskeprodukter
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber47
dc.source.issue5/2001
dc.identifier.cristin1186369
dc.relation.projectNofima AS: 4345
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 133818
cristin.unitcode7543,2,1,0
cristin.unitcode7543,0,0,0
cristin.unitnameMarkedsforskning
cristin.unitnameNOFIMA
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel