Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNorberg, Hans Martin
dc.date.accessioned2018-10-03T06:27:56Z
dc.date.available2018-10-03T06:27:56Z
dc.date.created2014-11-19T14:15:55Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.isbn978-82-7251-693-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565961
dc.description.abstractBasert på Eksportutvalget for fisk sin lansering av en merkeordning for skrei, beskrevet i Storingsmelding nr. 19 (2004-05), ble det i mars 2009 gjort en undersøkelse av forbrukeres oppfatning av Skrei®. Et kortfattet spørreskjema er besvart av 215 personer som handlet skrei i ferskfiskdisken. Undersøkelsen foregikk i seks Coop Mega-utsalg i Oslo-området og gir en indikasjon på forbrukeres oppmerksomhet, oppfatning og bruk av skreimerket. Mer enn halvparten av respondentene er oppmerksomme på merket gjennom eksponering i annonser, reklamemateriell i butikk eller merket på selve fisken. En tredjedel har kunnskap om merkets betydning og tar hensyn til det ved kjøp. Noen færre er påvirket av merket uten å ha kunnskap om dets betydning. Samlet oppgir nesten halvparten av respondentene at merket har en positiv innvirkning på deres kjøp av skrei. Forbrukerne beskriver sine merkeassosiasjoner å omfatte kvalitet, opprinnelse og ferskhet. Likevel brukes foreløpig ikke merket som en indikasjon på ferskhet. Dersom flere skal komme til å bruke merket som en kvalitetsindikator forutsettes ytterligere publisitet om merket samt at merket evner å gir forbrukeren opplevelsen av samsvar mellom produktkvalitet og de observerbare omstendigheter for salg av kvalitetsmerket skrei.
dc.description.abstractSkrei – forbrukeres oppmerksomhet, oppfatning og bruk
dc.description.abstractRapport/Report 25/2009 English summary
dc.language.isomis
dc.publisherNofima AS
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=8%2fanRbkUq5czOBSOXmY3f8Hik3MgeJJgtgzA89r4774%3d&docid=039dba523488442e0acc5a83ae655cf1c
dc.titleSkrei – forbrukeres oppmerksomhet, oppfatning og bruk
dc.title.alternativeSkrei – forbrukeres oppmerksomhet, oppfatning og bruk
dc.title.alternativeRapport/Report 25/2009 English summary
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber14
dc.source.issue25/2009
dc.identifier.cristin1174722
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 178200
dc.relation.projectNofima AS: 20406
cristin.unitcode7543,2,1,0
cristin.unitnameMarkedsforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel