Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHonkanen, Pirjo
dc.date.accessioned2018-08-13T10:24:53Z
dc.date.available2018-08-13T10:24:53Z
dc.date.created2014-10-06T10:26:22Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-82-7251-932-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2557699
dc.description.abstractMålsettingen for denne undersøkelsen var å identifisere og analysere forbrukernes oppfatninger, forståelse og kunnskap av bærekraft-begrepet, med fokus på Marine Stewardship Council. En del av dette målet var å undersøke betydningen av bærekraft som kjøpskriterium og å anslå gjenkjennelse og bruk av MSC logo ved kjøp av fisk. Denne rapporten presenterer deskriptive resultater fra fokusgruppeundersøkelser (N=80) og en web-survey (N=2036) i Storbritannia og Frankrike. Resultatene viser at bærekraft er et nokså diffust begrep for de fleste respondenter i studien, selv om de hadde en klar oppfatning av at de innebærer forsvarlig forvaltning av fiskeressursene. De visste imidlertid ikke hvilke prinsipper som brukes for å fastslå hva som er bærekraftig fiske. Bærekraft viser seg å være lavt prioritert kjøpskriterium for fisk, forbigått av blant annet ferskhet, utseende og pris i begge landene. I Storbritannia ble MSC-logoen gjenkjent av overraskende mange sammenlignet med fokusgruppene, mens bruken av logoen var atskillig lavere. I Frankrike var både gjenkjennelse og bruk av MSC logo lav. Noen hovedfunn: • Bærekraft er ikke et viktig kriterium ved kjøp av sjømat • MSC-logo brukes av relativt få forbrukere konsekvent ved kjøp av sjømat • Franske forbrukere ser etter kvalitets – og opprinnelsesmerker (Label Rouge, AoC) • Respondentene i begge land er meget opptatt av bærekraft som et generelt begrep, men de blir mer usikre når det kreves mer kunnskap og når man beveger seg mot produktnivå. • Bærekraft-trenden i Frankrike og Storbritannia er ikke drevet av forbrukere
dc.description.abstractRapport/Report 46/2011 English summary
dc.description.abstractForbrukeroppfatninger og holdninger omkring bærekraft
dc.language.isomis
dc.publisherNofima AS
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=2WHLDv23KP1FCor4V55zzJBT5GlEel%2fTh%2b4nZGXh2VY%3d&docid=07eefc083f7644b4db3c70efd01b0b742
dc.titleForbrukeroppfatninger og holdninger omkring bærekraft
dc.title.alternativeRapport/Report 46/2011 English summary
dc.title.alternativeForbrukeroppfatninger og holdninger omkring bærekraft
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber41
dc.source.issue46/2011
dc.identifier.cristin1161490
dc.relation.projectNofima AS: 20753
dc.relation.projectFiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900273
cristin.unitcode7543,2,1,0
cristin.unitnameMarkedsforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel