Show simple item record

dc.contributor.authorHeide, Morten
dc.contributor.authorVoldnes, Gøril
dc.contributor.authorSogn-Grundvåg, Geir
dc.contributor.authorSone, Izumi
dc.date.accessioned2015-05-22T08:22:58Z
dc.date.accessioned2015-05-29T09:37:43Z
dc.date.available2015-05-22T08:22:58Z
dc.date.available2015-05-29T09:37:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationNofima rapportserie. 17 p. Nofima, 2013
dc.identifier.isbn978-82-8296-129-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/284252
dc.description-
dc.description.abstractDenne rapporten presenterer resultater fra første fase i et delprosjekt hvor formålet har vært å innhente forskningsbasert markedskunnskap som kan danne grunnlag for strategier for introduksjon av nye sildeprodukter i det tyske og ukrainske markedet. Dette gjøres gjennom å undersøke hvilke muligheter og barrierer såkalte "lead-users" ser for nye sildeprodukter i sine respektive marked. Resultatene viser at sterk konkurranse sammen med lav innovasjonsgrad bidrar til at det tyske sildemarkedet er svært prissensitivt. De to aktørene som ble intervjuet er meget opptatt av å være med på å utvikle genuint nye sildeprodukter. I en produktutviklingsprosess er det viktig for de tyske aktørene å bygge tette og langsiktige relasjoner med sine leverandører. Det ukrainske markedet domineres av hel fryst sild, er svært prissensitivt og import av filet har gått ned det siste året. I prosjektet ble det bare identifisert en "lead-user" i dette markedet, noe som gjør det vanskelig å gi konkrete innspill på hvilke strategier som kan være fornuftig i dette markedet.
dc.description.abstractThe aim of this project was to obtain research based market knowledge and to suggest strategies for new herring products in the German and Ukrainian market. The results show that German companies are very interested in new product development. This is due to intense competition, little innovation and a very price sensitive herring market. The Ukrainian herring market was also characterized by intense competition and little innovation. However, only one lead-user was identified making it difficult to suggest strategies for new herring products.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=vZqirsQ3seI9IdQPriZYeuQySJAGUwwvZ3s3QjY5CeE%3d&docid=0b8b2fc8b847e4b589579824e772078aa
dc.titleNye sildeprodukter til Tyskland og Ukraina. En markedsvurdering
dc.title.alternativeRapport/Report 42/2013, English Summary
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-05-22T08:22:58Z
dc.identifier.cristin1055874
dc.relation.projectFiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900869
dc.relation.projectEgen institusjon: 10604


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record