Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeness, Finn-Arne
dc.contributor.authorPleym, Ingelinn Eskildsen
dc.date.accessioned2015-05-04T11:16:18Z
dc.date.accessioned2015-05-06T08:17:54Z
dc.date.available2015-05-04T11:16:18Z
dc.date.available2015-05-06T08:17:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNofima rapportserie. 44 p. Nofima, 2014
dc.identifier.isbn978-82-8296-210-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283213
dc.description-
dc.description.abstractDenne rapporten ser nærmere på markedsmuligheter og utfordringer for norsk klippfisk i Angola. Den økonomiske veksten i Angola har bidratt til økt import av klippfisk. Norsk eksport domineres av klippfisk av sei. I tillegg eksporterer portugiserne nesten 2 000 tonn klippfisk av torsk til Angola. En stor andel av omsetningen i detaljistleddet skjer utendørs på markeder eller hos gatehandlere. Produktformatet med 25-kiloskartonger hvor detaljistleddet kjøper en eller flere kartonger hos en grossist og selger klippfisken videre til stykkpris er svært godt tilpasset verdikjeden i Angola. En slik strategi blir gjerne omtalt som «bulk-breaking-strategy». Siden en stor andel av omsetningen vil skje i slike salgskanaler framover, er det trolig mindre behov for produkttilpasning av klippfisk av sei i Angola enn i andre store klippfiskmarked. Portugiserne dominerer eksporten av klippfisk av torsk. Torsken skiller seg fra seien fordi en større andel av produktene er mer videreforedlet enn seien. En stor andel av torsken selges i supermarkedene som ønsker produkter tilpasset moderne omsetningskanaler. Våre observasjoner viser at en stor andel av klippfisken av torsk er pakket i forbrukerpakninger i Portugal. Det kan forklare hvorfor eksportstatistikken viser at portugiserne oppnår betydelig høyere priser per kilo klippfisk av torsk enn norske aktører og er den største eksportøren av klippfisk av torsk til Angola. Lønnsnivået i Portugal medfører at portugiserne har et fortrinn sammenlignet med norske bedrifter i produksjonen av arbeidsintensive konsumprodukter. Våre analyser antyder at konsumet av klippfisk av torsk er mer sesongbetont enn konsumet av klippfisk av sei i Angola. En stor andel av klippfisken av torsk eksporteres på høsten, noe som antyder størst konsum i forbindelse med jul.
dc.description.abstractAngola is an increasing market for «bacalhau». The economic growth and peace after the civil war ended in 2002 are the major explanations for this positive economic development. Norway is the major exporter of dreid and salted saithe to Angola. The way dried and salted saithe are packed are optimized for the “bulk-breaking-strategy” in African markets. However, increasing parts of dried and salted cod are sold through supermarkets, which want more value added products. This may explain way Portuguese companies are the major exporters of dried and salted cod to Angola.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=dvB3zLmM12Sw%2fGgFGP0pwzRm1CHHU0DFktZs4ZXx5ok%3d&docid=01fdfda9d47764cc6b5d2ac334e36d353
dc.titleKlippfisk til Angola. Markedsmuligheter og utfordringer for norsk klippfisk i Angola
dc.title.alternativeRapport/Report 31/2014, English summary
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-05-04T11:16:18Z
dc.identifier.cristin1141057
dc.relation.projectEgen institusjon: 10776
dc.relation.projectFiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900965


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel