Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNøstvold, Bjørg Helen
dc.contributor.authorKvalvik, Ingrid
dc.contributor.authorYoung, James A.
dc.date.accessioned2015-05-04T12:32:38Z
dc.date.accessioned2015-05-06T07:35:04Z
dc.date.available2015-05-04T12:32:38Z
dc.date.available2015-05-06T07:35:04Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNofima rapportserie. 9 p. Nofima, 2014
dc.identifier.isbn978-82-8296-160-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/283171
dc.description-
dc.description.abstractMålet med prosjektet er å vurdere en potensiell markedsfordel og verdiøkning for norsk fiskerinæring av bærekraftsertifisering. Alternativene som vurderes er uavhengig tredjeparts sertifiseringsprogram (MSC) opp mot etableringen av et nasjonalt program (IRF) og muligheten for å klare seg uten bærekraftsertifisering. Spørsmålet er hva som kan oppnås ved etablering av et nasjonalt merke i forhold til å benytte seg av eksisterende globale merker. Studien viser at det per i dag er urealistisk å klare seg uten sertifisering i mange viktige markeder. Fordelene med bruk av MSC er tungtveiende (anerkjent internasjonalt, etablert, forbrukerlogo, reklamekampanjer), det samme kan man si om utfordringene med å etablere et nasjonalt merke (krever nasjonalt samarbeid, kostnads- og energikrevende). Likevel kan ønsket om nasjonal kontroll være sterkt nok til at fordelene ved en nasjonal strategi er verdt å vurdere. Dette er muligheter til å inkludere norsk opprinnelse og sosial bærekraft, kontroll over pris og kriterier samt motivasjon hos næringen til å fronte norsk bærekraftig fiske og ikke være sårbar for indirekte omdømmetap ved å assosieres med MSC gjennom andre fiskeriers svakheter eller generell kritikk mot MSC. MSC har tjent norsk industris interesser greit. Det er likevel slik at man kan dokumentere bærekraft på andre måter.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=AS%2bT7L0m6Zz4%2f0NCuzbPphSltSu6Lj7EhZB8P2vyuqI%3d&docid=06d1c8faec466411ca879d54dc4f32756
dc.titleMarketing and value added effects for whitefish and pelagic industries of different eco-labelling schemes. Sluttrapport
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-05-04T12:32:38Z
dc.identifier.cristin1108505
dc.relation.projectEgen institusjon: 21133
dc.relation.projectFiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900546


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel