Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Kåre
dc.contributor.authorRørtveit, Jostein
dc.date.accessioned2018-11-22T10:05:17Z
dc.date.available2018-11-22T10:05:17Z
dc.date.created2014-11-21T10:52:05Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.isbn82-7251-444-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2574309
dc.description.abstractFormålet med denne rapporten er å beskrive og analysere hvilke krav innkjøpere i kinesiske supermarkeder stiller til norsk laks, til leverandører av laks og hvordan de vurderer ulike markedsføringstiltak for norsk laks. Rapporten dokumenterer resultater fra en kvantitativ og en kvalitativ undersøkelse av kinesiske supermarkeders innkjøpsatferd for importert sjømat og norsk laks. Den kvantitative undersøkelsen består av intervjuer med 192 innkjøpere i supermarkeder i Beijing, Shanghai, Guangzhou og Chengdu. Den kvalitative undersøkelsen består av dybdeintervjuer med innkjøpere i 14 supermarkeder i Shanghai, Guangzhou og Quingdao. Undersøkelsene viser at høy kvalitet er et viktig krav til norsk laks fordi laksen ofte benyttes til sashimi. Av samme grunn foretrekkes den største laksen. Pålitelige leveranser er viktig for supermarkedene fordi de har ikke muligheter til å oppbevare større mengder fersk sjømat i butikken. Dette løser de gjennom hyppige og små leveranser av laks. Supermarkedene ønsker tettere relasjoner med sine leverandører av laks og mer kontakt med de norske eksportørene. Supermarkeder som er opptatt av varemerker og opphavslandsmerking, er mer tilbøyelig til å kjøpe importert sjømat og norsk laks. Innkjøperne kobler norsk laks med god og konsistent kvalitet. Det samme inntrykket mener de at deres kunder har. Undersøkelsene viser at potensialet for økt salg av norsk laks gjennom supermarkeder er til stede. Butikkene er generelt interessert i butikkampanjer i samarbeid med eksportører og også Eksportutvalget. For å lykkes med slike kampanjer og for å profilere norsk laks som et kvalitetsprodukt, er det en fordel å være selektiv i valg av supermarkeder. Det gjelder å identifisere supermarkeder med eksklusiv profil og som har utlendinger og rike kinesere om målgruppe. Slike supermarkeder er ofte de utenlandske som har etablert seg i Kina gjennom joint venture med lokale partnere.
dc.description.abstractNorsk laks i kinesiske supermarkeder - Krav til produkt, leverandør og markedsføring
dc.language.isomis
dc.publisherNofima AS (tidligere Fiskeriforskning)
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=%2fXgfRX447XkPp3mwJLSuABOvz%2bYpIZlaMAboa8n9TIs%3d&docid=05a60e8e8b66b4f6b8534f555335c7b50
dc.titleNorsk laks i kinesiske supermarkeder - Krav til produkt, leverandør og markedsføring
dc.title.alternativeNorsk laks i kinesiske supermarkeder - Krav til produkt, leverandør og markedsføring
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber27
dc.source.issue7/2000
dc.identifier.cristin1175453
dc.relation.projectNofima AS: 9343
cristin.unitcode7543,0,0,0
cristin.unitnameNOFIMA
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel