Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeness, Finn-Arne
dc.contributor.authorPleym, Ingelinn Eskildsen
dc.date.accessioned2018-07-06T09:26:16Z
dc.date.available2018-07-06T09:26:16Z
dc.date.created2014-09-15T10:40:30Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.isbn978-82-8296-011-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504644
dc.description.abstractDet brasilianske markedet har blitt tilført stadig nye produkter som kan true posisjonen til norsk klippfisk. Konkurransen kommer i første rekke fra saltet fisk i opprevet form, og fryst utvannet fisk. Importen av slike produkter øker mer enn importen av norsk klippfisk. Markedsandelen til norsk klippfisk er derfor redusert fra 86 % til 61 % de siste 5 åra. De nye produktene som er introdusert i det brasilianske markedet har ulike fortrinn og truer ulike deler av norsk klippfiskeksport. Fryst utvannet torsk er et bekvemmelig, men kostbart alternativ til fullsaltet klippfisk av torsk. Portugal er største produsent av dette produktet. I 2011 kjøpte brasilianske forbrukere rundt 4.500 tonn fryst utvannet torsk. Det tilsvarer 10 % av det totale klippfiskmarkedet. Ser en utelukkende på kategorien klippfisk torsk har fryste utvannede produkter tatt 20–25 % av markedet. Saltet alaska pollock produsert i Kina selges ferdig opprevet i Brasil. Det er dermed enklere å tilberede enn klippfisk av sei som enten selges i biter med skinn og bein eller som hel flekket fisk. Mange forbrukere synes det er vanskelig å skjære opp klippfisk. De kinesiske produktene er dermed enklere å tilberede. Produktet er lavere priset og har en lysere farge enn sei.
dc.description.abstractRapport/Report 27/2012 English summary
dc.description.abstractKlippfisk i Brasil.Hvordan påvirker nye klippfiskprodukter i det brasilianske markedet norsk eksport av klippfisk?
dc.language.isomis
dc.publisherNofima AS
dc.relation.ispartofNofima rapportserie
dc.relation.ispartofseriesNofima rapportserie
dc.relation.urihttps://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=Pt%2fZXFPlNaoEVoicbUi107riVjhc%2bDNH9gGQpl4OOt4%3d&docid=012ee38b4935f42aea6c56fd8c924aabe
dc.titleKlippfisk i Brasil.Hvordan påvirker nye klippfiskprodukter i det brasilianske markedet norsk eksport av klippfisk?
dc.title.alternativeRapport/Report 27/2012 English summary
dc.title.alternativeKlippfisk i Brasil.Hvordan påvirker nye klippfiskprodukter i det brasilianske markedet norsk eksport av klippfisk?
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber24
dc.source.issue27/2012
dc.identifier.cristin1154398
dc.relation.projectFiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900783
dc.relation.projectNofima AS: 10255-2
cristin.unitcode7543,2,1,0
cristin.unitnameMarkedsforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel