Blar i NOFIMA vitenarkiv på forfatter "Østli, Jens"
-
Nye trender i det brasilianske markedet for klippfisk – Hvilke utviklingstrekk ser vi og hvordan kan vi møte disse?
Østli, Jens (Nofima rapportserie, Research report, 2008)Hensikten med dette prosjektet har vært å tilegne norske produsenter og eksportører av klippfisk mer kunnskap om status og utvikling i det brasilianske markedet for klippfisk. Brasil er et meget viktig marked for norsk ... -
Opplevd kvalitet og image til oppdrettet og oppfôret torsk i det norske og engelske restaurantsegmentet
Heide, Morten; Johnsen, Oddrun; Tobiassen, Torbjørn; Østli, Jens; Hamnvik, Siri (Research report, 2003)Rapporten omfatter resultatene fra en markedsundersøkelse der et utvalg på 60 norske og engelske kjøkkensjefer har vurdert kvaliteten på oppdrettet og oppfôret torsk. De 30 norske kjøkkensjefene mente at den oppdrettede ... -
Sei kontra pollack: Smaksundersøkelse gjort under Nor-Fishing 2000
Østli, Jens (Nofima rapportserie, Research report, 2000)Fiskeriforskning gjennomførte under messa NOR-FISHING i Trondheim år 2000 en undersøkelse for å se i hvilken grad sei og Alaska pollack ble oppfattet som like. Undersøkelsen viser at et flertall syntes sei smakte bedre enn ... -
Torsk i det svenske og tyske dagligvaremarkedet Forprosjekt: Tilstedeværelsen av tinte torskeprodukter i etablerte kanaler for fersk fisk
Egeness, Finn-Arne; Østli, Jens; Bendiksen, Bjørn Inge (Nofima rapportserie, Research report, 2011)Siden tinte filetprodukter av torsk og hyse har erstattet genuint ferske produkter av de samme artene i britiske supermarkeder er det viktig at norske bedrifter får kunnskap om hvorvidt det samme kan skje i andre store ... -
Verktøy for å måle fiskekvalitet - basert på forbrukernes oppfatning (Fase 1 – Forprosjekt). Sluttrapport
Nilsen, Heidi; Esaiassen, Margrethe; Østli, Jens; Nøstvold, Bjørg Helen; Pleym, Ingelinn Eskildsen; Reynisson, Eyjólfur; Skjelvareid, Martin Hansen; Heia, Karsten (Research report, 2014)Ved å ha et enkelt verktøy til bruk ved vurdering av kvalitet på fisk i disk kan man sikre at fisk som tilbys forbrukerne har god kvalitet. Det er imidlertid vanskelig å måle fiskekvalitet. Samtidig er det behov for et ... -
Økt markedsføring av sjømat i Norge. Ny modell for finansiering
Bjørklund, Oddrun; Østli, Jens; Bendiksen, Bjørn Inge (Nofima rapportserie, Research report, 2006) -
Økt verdiskapning med kvalen som råstoff. Fokus på kvalkjøtt
Østli, Jens (Research report, 2006)Fra myndighetene er det et ønske at sjøpattedyrene skal inngå i en økosystembasert forvaltning av havets ressurser. Dette kan innebære en høyere fangst av vågekval enn i dag. En viktig forutsetning er at kvalkjøttet kan ...