Produktdifferensiering og konkurransefortrinn
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/284008Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Nofima rapportserie [1063]
- Publikasjoner fra CRIStin [2497]
Originalversjon
Nofima rapportserie. 25 p. Nofima, 2013Sammendrag
For å forbedre næringens muligheter til å utvikle konkurransedyktige differensieringsstrategier har formålet med dette prosjektet vært å øke kompetansen om produktdifferensiering i sjømat-næringen. En rekke ulike studier langs hele verdikjeden har bidratt til ny kunnskap. Dette inkluderer en omfattende studie av priser og produkter i britiske supermarkeder som har avdekket prispremier for ulike egenskaper ved torsk, hyse og laks. Det ble blant annet avdekket prispremier for egenskapene "krokfanget", opprinnelse, MSC-merking og at de ulike kjedene har svært ulike prispremier for MSC-merking. Prosjektet har også påvist at krokfanget torsk og hyse har et svært positivt omdømme i hele verdikjeden – men har også avdekket mange barrierer for differensiering av slik høykvalitetsfisk fra kystflåten. Det er også gjennomført studier av barrierer og muligheter for differensiering av levendelagret torsk med interessante resultater. En studie av de nye vakuumpakkede filetproduktene basert på pre-rigor produksjon av oppdrettslaks viser en betydelig vekst, men også at konkurransen og prispresset er betydelig og økende. Innsikten fra prosjektet har stort anvendelsespotensiale både innad i bedrifter og organisasjoner og i deres forhold til både leverandører og kunder. The purpose of this project has been to enhance the understanding of product differentiation in the seafood industry. To meet this goal a number of different studies have been conducted at different links in the value chain for cod, haddock and salmon. The results revealed a wide range of opportunities and barriers for differentiation, for example by documenting price premiums for various product attributes in supermarkets in the UK. Findings have been widely communicated to the industry and should have substantial potential to enhance current understanding of differentiation in the seafood industry.
Beskrivelse
-