Klippfisk til Angola. Markedsmuligheter og utfordringer for norsk klippfisk i Angola
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/283213Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Nofima rapportserie [1062]
- Publikasjoner fra CRIStin [2493]
Originalversjon
Nofima rapportserie. 44 p. Nofima, 2014Sammendrag
Denne rapporten ser nærmere på markedsmuligheter og utfordringer for norsk klippfisk i Angola. Den økonomiske veksten i Angola har bidratt til økt import av klippfisk. Norsk eksport domineres av klippfisk av sei. I tillegg eksporterer portugiserne nesten 2 000 tonn klippfisk av torsk til Angola. En stor andel av omsetningen i detaljistleddet skjer utendørs på markeder eller hos gatehandlere. Produktformatet med 25-kiloskartonger hvor detaljistleddet kjøper en eller flere kartonger hos en grossist og selger klippfisken videre til stykkpris er svært godt tilpasset verdikjeden i Angola. En slik strategi blir gjerne omtalt som «bulk-breaking-strategy». Siden en stor andel av omsetningen vil skje i slike salgskanaler framover, er det trolig mindre behov for produkttilpasning av klippfisk av sei i Angola enn i andre store klippfiskmarked. Portugiserne dominerer eksporten av klippfisk av torsk. Torsken skiller seg fra seien fordi en større andel av produktene er mer videreforedlet enn seien. En stor andel av torsken selges i supermarkedene som ønsker produkter tilpasset moderne omsetningskanaler. Våre observasjoner viser at en stor andel av klippfisken av torsk er pakket i forbrukerpakninger i Portugal. Det kan forklare hvorfor eksportstatistikken viser at portugiserne oppnår betydelig høyere priser per kilo klippfisk av torsk enn norske aktører og er den største eksportøren av klippfisk av torsk til Angola. Lønnsnivået i Portugal medfører at portugiserne har et fortrinn sammenlignet med norske bedrifter i produksjonen av arbeidsintensive konsumprodukter. Våre analyser antyder at konsumet av klippfisk av torsk er mer sesongbetont enn konsumet av klippfisk av sei i Angola. En stor andel av klippfisken av torsk eksporteres på høsten, noe som antyder størst konsum i forbindelse med jul. Angola is an increasing market for «bacalhau». The economic growth and peace after the civil war ended in 2002 are the major explanations for this positive economic development. Norway is the major exporter of dreid and salted saithe to Angola. The way dried and salted saithe are packed are optimized for the “bulk-breaking-strategy” in African markets. However, increasing parts of dried and salted cod are sold through supermarkets, which want more value added products. This may explain way Portuguese companies are the major exporters of dried and salted cod to Angola.
Beskrivelse
-