Økte drivstoffkostnader – konsekvenser for landindustrien
Research report
Published version
![Thumbnail](/nofima-xmlui/bitstream/handle/11250/2608437/Rapport%2b19-2019-%2b%25C3%2598kte%2bdrivstoffkostnader%2b-%2bkonsekvenser%2bfor%2blandindustrien.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Nofima rapportserie [1067]
- Publikasjoner fra CRIStin [2518]
Abstract
Rapporten er et resultat av en henvendelse fra Sjømat Norge om en vurdering av effektene av å fjerne dagens ordning med refusjon av mineraloljeavgiften. Hensikten med denne rapporten er å drøfte hvilken effekt økte drivstoffkostnader for den norske fiskeflåten vil ha for landindustrien i Norge. Rapporten er bygd opp på følgende måte. I første kapittel drøftes sentrale drivkrefter for drivstofforbruket i den norske fiskeflåten. Med dette som utgangspunkt drøftes hvilke konsekvenser økte drivstoffkostnader vil ha for landings-mønsteret. Rapporten går deretter over til å drøfte hvordan endret landingsmønster – som en følge av økte drivstoff-kostnader - vil påvirke den landbasert fiskeindustrien i Norge. Increased fuel costs in the fishing fleet – consequences for the post harvest industry